Vit ChokladPannacotta med kanel och Äppelgelé

 
 
När jag var i Norge fick jag göra många pannacottor eftersom det sålde som smör i solsken på caféet. Nu när jag är hemma igen kan jag inte riktigt sluta att tillverka denna ljuvliga dessert! Så jag har provat mig fram med alla möjliga smaker och kombinationer och just den här smaken med äpple känns väldigt höstlig och aktuell!
 
Ingredienser:
5 dl grädde
40 gram vit choklad
4 msk socker
2 tsk vaniljsocker
2 st gelatinblad
1 krm kanel (smaka dig fram)
 
2 dl koncentrerad äppeljuice, utspädd med lite vatten
1,5 st gelatinblad
 
 
Lägg gelatinbladen till pannacottan i blöt. Koka upp grädden med vit choklad och socker. Ta av från värmen och rör hela tiden tills chokladen har smält helt. Tillsätt vaniljsocker och kanel. Krama ur gelatinbladen och tillsätt dessa i grädden, rör om tills de har smält. Häll upp i glas och låt stå i kyl några timmar.
Gelé: Lägg gelatinbladen i blöt cirka 5 minuter. Värm juicen på svag värme och tillsätt sedan gelatinbladen. Häll juicen över pannacottan och låt stå ytterligare några timmar i kyl.
 
 
Torkade äppelskivor:
1 äpple
2 dl socker
1,5 dl vatten
5 msk pressad citron
 
Sätt ugnen på 75 grader. Låt vatten och socker koka några minuter, ta sedan av från värmen och tillsätt citronjuicen. Skölj äpplet och skär sedan i tunna skivor (låt skalet och kärnhuset vara kvar). Lägg äppelskivorna i kastrullen med sockerblandningen och låt dem ligga där i 30minuter. Ta upp äppelskivorna och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt torka i ugnen cirka 5-6 timmar. Tiden kan variera beroende på hur tunna du har skurit dina äppelskivor. Ta och låt kallna.
 
 


Postat av: Johanna

Men vad gott det lät. Perfekt vid denna tid mellan höst och vinter.

Svar: Ja det tyckte jag också! :))
Lisa Johansson

2013-11-17 @ 13:32:42
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: Josefine Anerland

Gud vad gott!

Svar: Ja det var höstligt & väldigt gott! :)
Lisa Johansson

2013-11-19 @ 13:10:39
URL: http://josefineanerland.blogg.se/
Postat av: Ida

Mmm va gött de ser ut :)

Svar: Tack så mycket! :)
Lisa Johansson

2013-12-20 @ 14:07:00
URL: http://coffeeandcupcake.blogg.se
Postat av: Melinda Desire

Äntligen fick jag prova att göra den! Fantastisk god och alla i familjen tyckte också det! Underbart!

Svar: Åh, vad kul att höra! Pannacotta är ju så gott :D
Lisa Johansson

2013-12-26 @ 17:02:18
URL: http://melindadesire.forme.se




Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig.
Copyright © Muzicmecupcake | Designed by Plumeria