Crème Brûlée med apelsin och kanel

 
 
Upptäckte precis att jag hade ett lite juligt inlägg som inte blivit postat än... På uppesittarkvällen den 23 december bjöd vi hem några kompisar på nygriljerad skinka, tomtegröt och Crème Brûlée till efterrätt. Jag är nämligen en "sucker" för Crème Brûlée och beställer det i princip varje gång jag är på restaurang, men den här juliga varianten var något nytt för mig. Den slår inte originalet, men nära inpå! Och självklart kan den ätas året om :)
 
Ingredienser:
3,5 dl grädde
1,5 dl mjölk
2 st kanelstänger
2 nypor apelsinskal
6 st äggulor
4 msk strösocker
Garnering: 4 msk råsocker
 
Häll grädde och mjölk i en kastrull. Lägg i kanelstänger och apelsinskal. Koka upp och låt sjuda på svag värme i ett par minuter, dra sedan kastrullen åt sidan och låt vila i ca 15minuter så att gräddmjölken drar till sig smakerna. Koka upp mjölken igen. Vispa äggulor och socker lite lätt. Sila mjölken över äggulorna lite i taget under vispning. Ställ formar i en långpanna, fyll på med lite vatten runtom och sätt ugnen på 120 grader. Fyll formarna med smet och grädda i mitten av ugnen 40 minuter. Låt svalna. Mixa råsocker i en matberedare, strö över formarna. Bränn av sockret med en brännare tills det får en gyllenbrun färg. (Har du ingen brännare kan du placera formarna högt upp i ugnen, med ugnsluckan öppen, 250 grader, grill. Håll koll så sockret smälter men inte blir bränt).


Postat av: Fanny

Bra recept och säkert gott! :)
kram

2014-01-23 @ 14:35:47
URL: http://fannie.blogg.se
Postat av: Helenas Söta

Jag är också en stort fan av creme brylé. Tack för ett nytt smaktips på denna läcker het:)

Ha en skön helg!

Svar: Varsegod, lite kul att variera den goda klassikern :)
Lisa Johansson

2014-01-25 @ 11:27:05
URL: http://helenassota.se
Postat av: Mattias

Verkar gott!

Svar: Det var det! :)
Lisa Johansson

2014-02-01 @ 18:43:53
URL: http://fooddude.blogg.se
Postat av: Henrik

Nu upptäckte jag det här receptet lite försent! Men till nästa jul måste jag prova detta! Tack för tipset

2014-03-04 @ 22:14:43
URL: http://www.cremebrulee.se




Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig.
Copyright © Muzicmecupcake | Designed by Plumeria