Baklava

 
I höstas var vi 12 stycken i min familj/släkt som åkte till Grekland en vecka och eftersom vi hade så himla trevligt där nere så bestämde vi oss för att ha en "grekafton" här hemma lite senare. Jag fick äran att stå för desserten denna kväll och då valde jag att baka Baklava. Jag åt Baklava för första gången när jag var liten och har sedan dess älskat det!
 
Ingredienser:
2 rullar (540 g) fryst filodeg
4 dl sötmandel
4 dl pekannötter
4 dl pistagenötter
400 g mandelmassa
300 g smör
 
Sockerlag:
2 dl vatten
2 dl råsocker
2 dl honung
 
 
Tina filodegen. Rosta nötterna gyllenbruna i en torr stekpanna och hacka dem sedan grovt. Riv mandelmassan och smält smöret. Ta fram en ugnsform och skär filodegen i ark som täcker bottnen på formen. Lägg 3-4 st ark i formen och pensla med mycket smör mellan varje lager. Fördela sedan hälften av nötterna och mandelmassan över och platta till. Upprepa sedan med ett lager till. Avsluta med 3-4 ark på toppen och pensla dem med smör. Skär baklavan i valfritt stora bitar (inte för stora, baklava är sött) och grädda 20 minuter. Koka upp vatten, råsocker och honung till sockerlagen och häll den sedan över baklavan när den är färdiggräddad. Servera gärna varm med vaniljglass.
 
 


Postat av: sandra - 3 barns mamma <3

Det suger att vara nöttalergiker när man ser bakvärk som baklava. Det luktar ju så underbart.

Svar: Ja jag förstår det :( Men det finns ju så himla mycket annat gott du kan äta istället :))
Lisa Johansson

2013-12-21 @ 09:46:54
URL: http://www.mammansandra.blogg.se
Postat av: LINNEA

sv; tack så jätte mycket! så nöjd :)

2013-12-21 @ 11:22:36
URL: http://liinneaelisabetpyrro.blogg.se
Postat av: Lisa Radojewska

MUMS! :D

sv; nej tyvärr! Har en annan klänning ja köpt nyligen :)
Vad ska du ha på dig på julafton? :)
Ha en fin advent!
Kramis

Svar: Ohja, baklava är grymt! Jaha okej :) Jag ska ha på min en grå mysig klänning från H&M :)
Detsamma, kram
Lisa Johansson

2013-12-22 @ 16:00:38
URL: http://raawhr.blogg.se/
Postat av: anniepiie

Ser jättegott u! :D Jag skulle vilja åka till Grekland en gång, verkar fint där! :) Kram

Svar: Tack så mycket! Grekland är underbart, har varit där två gånger :) Åk åk ;) Kram
Lisa Johansson

2013-12-22 @ 19:28:05
URL: http://anniepiie.blogg.se
Postat av: Patricia ♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

men så mysigt med Grekafton:). Grekland är verkligen så himla fint. Var någonstans var ni?:) Jag har varit på Santorini och Kos.

Svar: Ja det var jättemysigt! Grekflaggor överallt och grekisk mat & efterrätt :) Vi var på Kreta, utanför Chania :) Skulle vilja besöka alla öarna!
Lisa Johansson

2013-12-22 @ 23:41:56
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: Linellas

Herregud vad gott det ser ut! Ätit baklava utomlands tidigare men det var inte så stora bitar! Vad bra du verkar vara på att baka :D

Svar: Tack! Nä baklava brukar vara i mindre bitar eftersom det är så sött, men jag delade den i så många bitar vi var personer! :) Tack så mycket :D
Lisa Johansson

2014-01-05 @ 16:51:23
URL: http://linellas.se




Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig.
Copyright © Muzicmecupcake | Designed by Plumeria