Madeleinekakor

 
 
Jag har alltid tyckt att Madeleinekakor ser så fina och goda ut, men jag har aldrig fått tummen ur att köpa några formar. Nu är det dock gjort och kakorna var precis så goda som jag trodde. Mina blev väl i blekaste laget så ni kan allt se till att era får lite mer färg ;)
 
Ingredienser 12 st kakor
100g smör
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 st ägg
1 dl strösocker
finrivet skal av ½ citron
smör & mjöl till formarna
 
Sätt ugnen på 200 grader. Pensla formarna med smält smör, pudra över lite mjöl.
Smält smöret till kakorna. Mät upp mjöl och bakpulver i en bunke. Vispa ihop ägg, socker och citronskal lätt och rör sedan ner i mjölblandningen. Rör även ner det smälta smöret i smeten. Låt smeten stå några minuter för att svälla. Fyll smeten nästan ända upp i formarna. Ställ plåten/formarna på ett galler i ugnen och grädda cirka 10 minuter. Kakorna ska få lite färg på toppen. Stjälp ut kakorna direkt. Kakorna ska helst ätas samma dag eller frysas in.
 


Postat av: Mo

ooh samma sak för mig, har alltid älskat Madeleines (min morfar kommer från Commercy, staden där Madeleines uppfanns !) men fick min första form för 4 månader sen och nu kan jag inte sluta göra Madeleines :-)
Dina ser mjuka och goda ut !

Svar: sv: Åh vad kul att du har en koppling dit! Madeleines är ju både vackert att titta på & gott att äta :) Tack! ♥
Lisa Johansson

2013-11-20 @ 11:30:17
URL: http://havemoscakeandeatittoo.wordpress.com




Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig.
Copyright © Muzicmecupcake | Designed by Plumeria