Messmörspannacotta

 
Jag hade lite bråttom när jag skrev det här inlägget och hann inte berätta om varför jag valde att baka med messmör. Jag har aldrig tidigare vågat smaka på messmör eftersom min mamma alltid har sagt att det "är nästan det äckligaste som finns", haha. Men nu när jag ändå var inne på att baka med brunost så tänkte jag att messmöret också skulle få en chans. Och precis som brunost så smakar det väldigt mycket kola, karamell. Så man kan nästan säga att det här är en kolapannacotta, fast med en annorlunda twist ;)
Prova och se själv!
 
 
Ingredienser till ca. 4 stycken
2 dl vispgrädde
½ dl farinsocker
2 st gelatinblad
2 dl gräddfil
6 msk messmör
 
Lägg gelatinbladen i vatten cirka 5 minuter. Värm grädde och farinsocker i en kastrull tills sockret har smält. Ta upp gelatinbladen, krama ur vattnet och låt dem smälta i grädden under omrörning. Blanda gräddfil och messmör i en bunke, häll på gräddblandningen och rör om till en jämn smet. Häll upp smeten i portionsglas och ställ dem i kylen 4-5 timmar. Garnera med kolasås och blåbär.


Postat av: Josefine Anerland

Det ser ju jättegott ut, men funderar på hur messmör smakar i pannacotta haha..!

Svar: sv: Jag var så stressad när jag skrev inlägget att jag inte hann skriva hur det smakar! Men nu är det tillagt :D
Lisa Johansson

2013-11-20 @ 09:37:41
URL: http://josefineanerland.blogg.se/
Postat av: Amanda

Åh, vilken spännande smaksättning. Att man inte tänkt på det innan. Måste testas :)

Svar: Ja, det är alltid lite kul med något annorlunda! :)
Lisa Johansson

2013-12-21 @ 23:43:45
URL: http://mjuppismat.blogg.se/




Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig.
Copyright © Muzicmecupcake | Designed by Plumeria