Red Velvet Tårta

  
 
I lördags fyllde min pojkvän år och detta såg jag som en bra start på min tårtbakning. Jag har tidigare bara bakat en enda tårta (regnbågstårta) och aldrig använt mig av sugarpaste. Lite knölig och repig blev den, men alla är vi ju nybörjare någon gång. =)  Idén om en Kisstårta fick jag eftersom min pojkvän är väldigt musikintresserad och just nu läser en bok om Kiss historia!
 
Jag bakade två formar med red velvet tårta och delade på mitten, så det sammanlagt blev fyra delar. Sedan varvade jag Glasscreme och Whipped Creme Cheese Frosting. Jag la även färska hallon på två lager. Namnam!
 
Ingredienser
1 2/3 dl mjölk
2/3 msk vitvinsvinäger
80g smör, rumstemp.
3 dl socker
2 st ägg
45ml röd hushållsfärg (eller 2msk röd pastafärg)
1,5 msk kakao
0,5 tsk äkta vaniljpulver
3 3/4 dl mjöl
2/3 tsk salt
 
2/3 tsk vitvinsvinäger
2/3 tsk bikarbonat
 
Blanda mjölk och 2/3 msk vinäger, låt stå 10 minuter. Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa lite mellan varje ägg. I en annan skål blandar du kakao, färg och vaniljpulver. Häll sedan lite i taget i äggsmeten och vispa noga. Tillsätt sedan mjölkblandningen, mjöl och salt. Rör om så allt blandas. I en annan skål blandar du vinägern och bikarbonaten och tillsätter sedan detta i smeten.
 
Smörj en form 24-26cm och grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 40 minuter, på 175 grader. Testa med en sticka, ta ut kakan och låt svalna en stund innan du lossar formen.
 
 
 
Glasscreme
3 dl grädde
3 dl marsankräm
 
Gör i ordning vaniljkrämen och sätt in i kylen. Vispa grädden. Rör sedan ihop de två smeterna.
 
 
Whipped Creme Cheese Frosting
300 g philadelphiaost
3 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
1 tsk äkta vaniljpulver
2 dl florsocker
 
Vispa grädden med bakpulvret hårt i en skål. Blanda philadelphiaost, florsocker och vaniljpulver i en annan skål. Vispa sedan ihop de två smeterna på låg hastighet tills det blir en fluffig kräm. Blir den för lös kan du ställa den i kylen ett tag.
 
 
Recepten är lånade från Sockerrus.se
 
 
 
 
 


Postat av: Camilla

Ååh, vilken smarrig och tuff tårta! Vad duktig du är :)

Svar: Tack så jättemycket :)
Lisa Johansson

2013-12-20 @ 09:48:52
URL: http://radhuslivet.blogg.se




Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig.
Copyright © Muzicmecupcake | Designed by Plumeria